Salgs- og leveringsbetingelser

Fliskonsept AS sine salgs- og leveringsbetingelser B2B

INNLEDNING OG FORRANG

Disse salgs- og leveringsbetingelsene har forrang fremfor andre salgs- og leveringsbetingelser, med mindre de uttrykkelig fravikes ved skriftlig avtale mellom partene.

VÅRE TILBUD OG PRISER

Selgers tilbud er gyldig i 30 dager etter at tilbudet er sendt fra selger, og alle priser er eksklusive merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre annet er spesifisert. Kjøper har selv ansvaret for å kontrollere at selgers tilbud og/eller ordrebekreftelse er i overensstemmelse med kjøpers formål. Eventuelle avvik må meldes selger umiddelbart.
Vi tar forbehold om at varer tilbudt fra lager kan være utsolgt eller utgått fra sortimentet i perioden mellom tilbudets sending fra selger og kjøpers aksept.
Tilbud gitt av selger er knyttet til en spesifikk forespørsel, og selger forbeholder seg retten til å kunne revidere tilbudet dersom opprinnelig forespørsel endres med hensyn til produkter, mengder, type materiale og spesifikasjoner.
Dersom det fra tilbudet som er gitt til levering skjer endringer i valutakurser, fraktkostnader, tollsatser, forsikringer, importutgifter, avgifter eller priser fra underleverandører, har selger rett til å revidere tilbudet tilsvarende, så lenge dette skjer etter at gyldigheten av tilbudet på 30 dager er overskredet. Ved etterbestillinger vil derfor andre priser og fraktbetingelser kunne gjelde, med mindre annet er avtalt skriftlig.
Selger kan tilby å fremskaffe produkter (spesialbestilling) som ikke lagerføres hos selger, basert på bestilling fra kjøper. Disse produktene kan ha spesifikke betingelser, som for eksempel minstefrakt på partiet, gebyrer og anskaffelsestid. Varer kjøpt på spesialbestilling tas ikke i retur.
Kjøper har ikke rett til kansellering og/eller oppsigelse av inngått avtale, med mindre selger samtykker til dette.

KVALITET

De bestilte/leverte varenes kvalitet er fastlagt ved produsentens standard spesifikasjon. Dersom kjøper ønsker en spesiell kvalitet eller varer som avviker fra standardleveranser, må kjøper presisere dette skriftlig per e-post ved bestilling.
Selger er ikke ansvarlig for noen del av prosjekteringen, for bruken av varen, eller for varens kompatibilitet med andre produkter.
Alle mengdeberegninger fra selger er kun veiledende og til godkjennelse hos kjøper.
Alle keramiske fliser som selges følger gitte normer for produktet og bruken av dette. Vi anbefaler alltid å bruke fliser av granittkeramikk-typen ved belastning utover normal bruk, samt i alle våtsoner. Dette er kvalitet beskrevet som NS EN 14411 BIa-GL (Glasert) eller NS EN 14411 BIa-UGL (Uglasert). Brukes det veggfliskvalitet, skal man alltid sikre 100% limdekning på flisene og at fugemassen dekker helt ut til fliskanten, og ikke bare på nedre del av fasettkant.
Vi anbefaler bruk av sklisikringsgrad R10 B i alle tørrsone-områder ved høy belastning og i offentlige områder. Utendørs skal det alltid benyttes sklisikring R11.
Ellers viser vi til bransjestandard som beskrevet av Norsk Byggkeramikk Forening.
Fliser er et naturmateriale som gjennomgår en prosess hvor flisene og glasur brennes, og fargenyanser og kalibrerings/størrelsesforskjeller kan derfor forekomme mellom ulike partier. Selger kan ikke garantere samme batch/tone/kaliber ved etterbestillinger.

BETALING

Selgers standard betalingsbetingelser er netto pr. 30 dager for proffkunder, med mindre annet er skriftlig avtalt. Fakturaen dateres den dagen varen sendes eller hentes fra lager eller produksjonssted.
Dersom kjøper har innrømmet kreditt ved varekjøp, vil selger fastsette en kredittgrense. Selger står fritt til å revurdere og justere kredittgrensens størrelse til enhver tid. Selger vil ved behov innhente eksterne kredittopplysninger ved fastsettelse av kredittgrenser. For større kjøp/prosjekter kan det være aktuelt å etablere en betalingssikkerhet for hele eller deler av leveransen.
Uavhentede spesialbestillinger faktureres 30 dager etter ankomstmeldingen til kjøper, så sant ikke annen skriftlig avtale foreligger.
Uavhentede lagervarer kan ikke garanteres, og ordren vil slettes 30 dager etter bestilling, så sant ikke annen skriftlig avtale foreligger.
Betalingen skal være på selgers konto senest på forfallsdagen. Ved overskridelse av betalingsfristen plikter kjøper å betale forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven. Selger kan dessuten belaste kjøper purregebyr i henhold til inkassoloven.
Kjøpers reklamasjon på grunn av uvesentlige mangler fritar ikke kjøper fra rettidig betaling. Ved kjøpers rettmessige reklamasjon på deler av en leveranse, skal den ubestridte delen av leveransen betales i henhold til avtalen.

FORSENDELSE

Alle ordrer leveres kjøper EXW selgers lager iht. de til enhver tid gjeldende Incoterms, dersom ikke annet er særskilt avtalt. Selger kan ta hånd om booking og organisering av frakt på kjøpers regning.
Selger kan være behjelpelig med å laste varer inn i/på kjøpers transportmiddel, dog på kjøpers risiko.
Fraktbrev/pakkseddel skal signeres av kjøper, enten ved henting på selgers lager eller ved levering av transportør.
Risikoen for varen overføres fra selger til kjøper når varen anses levert.

LEVERINGSDATO – FORSINKELSE

Levering skal skje i henhold til avtalt leveringstid.
Leveringsdato på ikke-lagerførte produkter og spesialbestillinger er kun veiledende. Eventuelle forsinkelser fra underleverandør og/eller produsent skal selger ikke være ansvarlig for.
Selger har intet ansvar for leveringsforsinkelser som skyldes Force Majeure, se eget punkt. Selger skal ikke være ansvarlig for forsinket levering som skyldes forhold som kjøper svarer for, herunder tilfeller der kjøper innen avtalt frist (i) ikke har utbetalt eller gitt tilstrekkelig sikkerhet, (ii) ikke har gitt selger nødvendig teknisk informasjon, (iii) ikke har mulighet til å motta vareforsendelse til avtalt tid, eller (iv) der kjøper krever endring av bestilling som kan påvirke leveringsdato.
Kjøper plikter å reklamere ved forsinkelse innen syv dager etter avtalt levering. Kjøper kan kun heve kjøpet ved vesentlig forsinkelse. Ved heving har kjøper ikke krav på erstatning

 

RETUR
All retur skal avtales med selger.
Spesialbestilte varer som ikke er en del av selgers standard lagersortiment, tas ikke i retur.
Selger aksepterer retur av produkter kjøpt fra det til enhver tid gitte lagerførte sortiment. Ved retur gjelder følgende betingelser:

Returrett mot fremvisning av kvittering, faktura, eller kopi av opprinnelig ordrebekreftelse eller pakkseddel.

Retur må leveres tilbake fysisk innen 60 dager fra fakturadato.

Selger godtar kun retur i hele forpakninger.

Varer som aksepteres returnert av selger, skal være i samme stand som ved levering, og i originalemballasje der dette anvendes for produktet.

Fraktkostnader knyttet til akseptert retur vil bli belastet kjøper.
Varer av samme type skal være sortert på samme måte som ved levering.


RETURGEBYR

Ingen returgebyr på retur av lagerførte fliser innen 60 dager. Etter dette aksepteres ikke retur.

Ingen returgebyr på kjemi som er salgbar og returnert innen 60 dager.

Flytende kjemi som membran, primer og silikon tas ikke i retur under noen omstendigheter.

Kreditering av returnerte varer vil bli tilbakebetalt til konto oppgitt ved returnering, senest innen 14 dager. Kunder med kreditt vil få kredit tilsendt på e-post, og selger trekker beløpet fra utestående fordringer.


REKLAMASJON
Reklamasjoner på anført mangelfulle varer skal skje skriftlig per e-post til selger. Dokumentasjon i form av bilder, henvisning til ordre/kvittering og hva det reklameres på må foreligge ved reklamasjon.
Reklamasjoner som gjelder:

Transportskade eller manko i antall kolli skal skje straks ved varens ankomst, og skal rettes til fraktfører, samt selger. Slik reklamasjon dokumenteres ved påtegning på fraktbrev/dokument, samt bilder.

Manko i innhold av emballerte varer skal skje straks og senest innen 8 dager etter ankomst, med spesifikasjon over avvikene.

Mangelfull vare må reklameres snarest mulig og senest åtte dager etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget, dog ikke senere enn ett år fra levering.
Kjøper har ansvar for at varen oppbevares på forsvarlig måte inntil reklamasjon er avklart.


SELGERS ANSVAR FOR MANGLER
Dersom varen har en mangel og kjøper reklamerer innen fristene i punkt 9 (Reklamasjon), kan selger velge hvorvidt mangelen skal avhjelpes ved omlevering eller retting.
Kjøper skal ikke foreta retting av feil/mangler før dette er avklart med selger. Selger skal under enhver omstendighet ikke være ansvarlig for om levering eller retting av varene skjer på/til et annet sted enn opprinnelig leveringssted.
Avhjelpes ikke mangelen innen rimelig tid fra reklamasjonstidspunktet, kan kjøper kreve heving så lenge mangelen er vesentlig. På lagerførte artikler defineres rimelig tid til cirka en uke. På spesialbestillinger defineres rimelig tid til inntil 4 uker.
Selger har intet ansvar for skade eller tap som følge av varens videreanvendelse eller for konsekvensansvar, slik som arbeidsutgifter, dagmulkt, skadeerstatning, utskiftningskostnader, leietap eller skade på person eller ting, med mindre skaden eller tapet skyldes mangler ved varen som kan føres tilbake til forsett eller grov uaktsomhet hos selgers ledelse.

 

EMBALLASJE
Paller og annen spesialemballasje faktureres kjøper i henhold til faktisk kostnad. Emballasje tas ikke i retur med mindre dette er avtalt.

SALGSPANT
Selger har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger er betalt, jf. panteloven § 3-14.

FORCE MAJEURE
Selger kan ikke holdes ansvarlig for mangler eller forsinkelser som skyldes forhold som ligger utenfor selgers kontroll, herunder, men ikke begrenset til, lokal eller landsomfattende arbeidskonflikt, brann, pandemi, krig, militær oppstand, beslagleggelse, valutarestriksjoner, opprør, mangel på transportmidler (stengte veier/togforbindelser m.m.), alminnelig varemangel, kassering av store arbeidsstykker, mangel på arbeidskraft eller innskrenkinger av krafttilførsel.
Selger skal gi kjøper meddelelse om slike forhold og følgene av disse innen rimelig tid.

TVISTER
Disse salgs- og leveringsbetingelsene og enhver tvist som måtte oppstå mellom kjøper og selger er underlagt norsk rett.
Tvister mellom kjøper og selger skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom slike forhandlinger ikke fører frem, kan hver av partene søke tvisten løst ved alminnelige norske domstoler.
I tilfelle søksmål vedtas selgers alminnelige verneting av begge parter.

PERSONVERN
Ansatte hos kjøper og kjøper vil kunne bestille produkter og tjenester gjennom flere kanaler, hvor personopplysninger (navn, telefon, e-post) til ansatte hos kunde eller kjøper registreres for å gjennomføre kjøpet. Selger er behandlingsansvarlig. Behandlingen er regulert i selgers personvernerklæring, se xxxxxxx.
Ved å inngå en kundeavtale med Fliskonsept AS aksepterer man også at Fliskonsept AS har rett til å sende viktig informasjon om kundeforholdet, tilbud og nyhetsbrev via sitt digitale informasjonssystem til de ulike medarbeiderne som er registrert på kundekortet til kjøper i vårt CRM-system. E-poster og mailinglister man ikke ønsker å være en del av, kan man digitalt melde seg av ved mottak av e-posten iht. gjeldende GDPR-lovgivning.


Fliskonsept AS
02.12.2024